Eliot Aronson - Serce i umysl, Książki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Elliot AronsonTimothy D. WilsonRobin M. AkertPsychologia spo³ecznaSerce i umys³Niech zechc¹ przyj¹æVera, Hal, Neal, Juliei Joshua Aronsonowie— E.A.Niech zechc¹ przyj¹æDeirdre Smith orazChristopher i Leigh Wilsonowie— T.D.W.Mojemu mistrzowi,moim wspó³pracownikom,przyjacio³om oraz Dane Archer— R.M.A.Tytu³ orygina³uSOCIAL PSYCHOLOGYThe Heart and the MindCopyright © 1994 by HarperCollins College PublishersAli rights reservedCopyright © 1997 for the Polish translation by Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.,PoznañPublished with arrangement by HarperCollins College PublishersCopyright © for the covcr illustration by Jean-Paul Garcin/Diaf No. 4 via AXXAIntenational Sp. z o.o., Agencja Fotograficzna FreePrzek³adu dokonali: Anna Bezwiñska (rozdz. 11, 12), Waldemar Domachowski(Przedmowa, Wskazówki dla studentów, O autorach, rozdz. l, 5, 13,15 — s. 652-673),Miros³aw Draheim (rozdz. 3, 8, 15 — s. 631-651), El¿bieta Hornowska (rozdz. 10, 14),Marek Kowalczyk (rozdz. 4, 6), Zbigniew Kowalik (rozdz. 9), Marzena Zakrzewska(rozdz. 2, 7)Redaktor naukowy dr hab. Waldemar DomachowskiInstytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w PoznaniuRedaktor Zofia DomañskaWydanie IISBN 83-7150-016-5Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.ul. Wielka 10, 61-744 Poznañ£amanie: perfekt s.c.ul. Grodziska 11, PoznañDruk i oprawa Poznañskie Zak³ady Graficzne SAZarys treœciSzczegó³owy spis treœciWstêp do wydania polskiego 15Przedmowa 19Wskazówki dla studentów 25O autorach 28Wizualny przewodnik po podrêczniku 31CZÊŒÆ PIERWSZARozdzia³ l. Wprowadzenie do psychologii spo³ecznej 33Rozdzia³ 2. Metodologia: proces przeprowadzania badañ57CZÊŒÆ DRUGARozumienie siebie i œwiata spo³ecznegoRozdzia³ 3. Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny 95Rozdzia³ 4. Poznanie spo³eczne: w jaki sposób myœlimy o œwiecie spo³ecznym 131Rozdzia³ 5. Spostrzeganie spo³eczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi 169Rozdzia³ 6. Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie 206CZÊŒÆ TRZECIAWp³yw spo³ecznyRozdzia³ 7. Konformizm: wp³ywanie na zachowanie 248Rozdzia³ 8. Postawy i zmiana postaw: wp³ywanie na myœli i uczucia 286Rozdzia³9. Procesy grupowe 322CZÊŒÆ CZWARTAStosunki spo³eczneRozdzia³ 10. Atrakcyjnoœæ interpersonalna: od pierwszego wra¿enia do zwi¹zkówuczuciowych 358Rozdzia³ 11. Zachowanie prospo³eczne: dlaczego ludzie pomagaj¹ innym 397Rozdzia³ 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi 432Rozdzia³ 13. Uprzedzenia: przyczyny i lekarstwa 466CZÊŒÆ PI¥TARozdzia³ 14. Zdrowie i œrodowisko 509Rozdzia³15. Prawo i biznes 542S³ownik 578Bibliografia 602Szczegó³owy spis treœciCZÊŒÆ PIERWSZARozdzia³ 1Wprowadzenie do psychologii spo³ecznej 33Czym jest psychologia spo³eczna 35Psychologia spo³eczna a m¹droœæ ludowa i filozofia 37Psychologia spo³eczna a inne nauki spo³eczne 39Psychologia spo³eczna a psychologia osobowoœci 40Moc wp³ywu spo³ecznego 42Moc sytuacji subiektywnych: krótka historia idei 44Sk¹d siê bior¹ konstrukty: podstawowe motywy ludzkie 46Podejœcie zwi¹zane z samoocen¹: pragnienie, by czuæ, ¿e jest siê dobrym 48Podejœcie zwi¹zane z poznawaniem spo³ecznym: potrzeba bycia adekwatnym 51Psychologia spo³eczna a problemy spo³eczne 53Podsumowanie 55Polska literatura zalecana 56Rozdzia³ 2Metodologia: proces przeprowadzania badañ 57Formu³owanie hipotez i teorii 61Inspiracje p³yn¹ce z wczeœniejszych teorii i badañ 61Hipotezy oparte na osobistych obserwacjach 61Metoda obserwacyjna: opisywanie zachowania spo³ecznego 63Obserwacja systematyczna 64Obserwacja uczestnicz¹ca 64Analiza archiwalna 65Ograniczenia metody obserwacyjnej 67Metoda korelacyjna: przewidywanie zachowania spo³ecznego 68Pomiary 68Korelacja nie jest to¿sama z przyczynowoœci¹ 71Metoda eksperymentalna: odpowiadanie na pytania o przyczynê 73Zmienne niezale¿ne i zale¿ne 75Ustalanie trafnoœci wewnêtrznej w eksperymentach 77Ustalanie trafnoœci zewnêtrznej w eksperymentach 81Podstawowy dylemat psychologa spo³ecznego 85Badania podstawowe a badania stosowane 87Problemy etyczne w psychologii spo³ecznej 89Podsumowanie 91Polska literatura zalecana 93CZÊŒÆ DRUGAROZUMIENIE SIEBIE l ŒWIATA SPO£ECZNEGORozdzia³ 3Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny 95Teoria dysonansu poznawczego 96Zachowanie racjonalne a racjonalizuj¹ce 99Decyzje, decyzje, decyzje 100Uzasadnianie wysi³ku 106Psychologia niewystarczaj¹cego uzasadnienia 108Co rozumiemy przez „niewystarczaj¹ce uzasadnienie" 115Nastêpstwa dobrych i z³ych uczynków 116Dowody œwiadcz¹ce o istnieniu napiêcia motywacyjnego 120Nowe kierunki w badaniach nad podtrzymywaniem samooceny 121Teoria podtrzymywania poczucia w³asnej wartoœci 122Teoria autoafirmacji 124Podwy¿szanie poczucia w³asnej wartoœci czy samopotwierdzanie? 126Unikanie pu³apki racjonalizacji 127Podsumowanie 129Polska literatura zalecana 130Rozdzia³ 4Poznanie spo³eczne: w jaki sposób myœlimyo œwiecie spo³ecznym 131Zwykli ludzie jako teoretycy codziennej rzeczywistoœci: schematy i ich oddzia³ywanie 134Funkcja schematów: do czego one nam s³u¿¹ 136Wybór schematu: rola dostêpnoœci i zdarzeñ poprzedzaj¹cych 137Zmienianie schematów: jak ³atwo ludzie modyfikuj¹ swoje pogl¹dy 141Sprawianie, ¿e nasze schematy staj¹ siê prawd¹: samospe³niaj¹ce siê proroctwo 146Czy kiedykolwiek uznajemy nasze schematy za nietrafne lub zmieniamy zdanie 149Heurystyki wydawania s¹dów 150Heurystyka dostêpnoœci: co przychodzi na myœl 151Heurystyka reprezentatywnoœci: jak podobne jest A do B 153Zakotwiczenie i dostosowanie: branie za dobr¹ monetê tego, co siê pojawia 155Pos³ugiwanie siê uproszczonymi metodami myœlowymi w wydawaniu s¹dów spo³ecznych 157Wnioskowanie z prób niereprezentatywnych: uogólnianie na podstawie informacji z prób 157Szacowanie wspó³zmiennoœci: przewidywanie jednej zmiennej na podstawie innej 160Czy ludzie rzeczywiœcie myœl¹ tak Ÿle 162Charakterystyka ludzkiego wnioskowania 163Korygowanie ludzkiego wnioskowania 165Podsumowanie 167Polska literatura zalecana 168Rozdzia³ 5Spostrzeganie spo³eczne: jak dochodzimy do rozumieniainnych ludzi 169Zachowanie niewerbalne 171Mimiczne wyrazy emocji 172Inne kana³y komunikacji niewerbalnej 174Wielokana³owa komunikacja niewerbalna 174Ró¿nice p³ciowe w komunikacji niewerbalnej 176Ukryte teorie osobowoœci: zape³nianie luk 178Atrybucja przyczyn: odpowiadanie na pytanie „dlaczego?" 181Istota procesu atrybucyjnego 182Teoria wnioskowania z czynników towarzysz¹cych: od dzia³añ do dyspozycji 183Model wspó³zmiennoœci: atrybucje wewnêtrzne przeciw atrybucjom zewnêtrznym 186Stosowanie skrótów poznawczych podczas dokonywania atrybucji 189Stosowanie schematów i teorii 189Podstawowy b³¹d atrybucji: ludzie jako psychologowie osobowoœci 189Ró¿nica miêdzy aktorem a obserwatorem 194Atrybucje w s³u¿bie ego 196Na ile dok³adne s¹ nasze atrybucje i wyobra¿enia 199Dlaczego nasze wyobra¿enia dotycz¹ce innych s¹ czasem b³êdne 201Dlaczego czasem wydaje siê, ¿e wyobra¿enia s¹ dok³adne 202Podsumowanie 204Polska literatura zalecana 205Rozdzia³ 6Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie 206Natura Ja 208Definicje Ja w ró¿nych kulturach 209Poznawanie siebie poprzez introspekcjê 211Teoria samoœwiadomoœci 212Ocenianie, dlaczego odczuwamy to, co odczuwamy; mówimy wiêcej ni¿ wiemy 214Konsekwencje introspekcyjnej refleksji nad przyczynami 216Poznawanie siebie poprzez obserwacjê w³asnego zachowania 219Teoria spostrzegania siebie 219Efekt nadmiernego uzasadnienia 223Dwuczynnikowa teoria emocji 227B³êdne okreœlenie przyczyn pobudzenia 230Poznawanie siebie poprzez schematy Ja 233Pamiêæ autobiograficzna 234Poznawanie siebie poprzez interakcjê spo³eczn¹ 236Ja odzwierciedlone 236Teoria porównañ spo³ecznych 237Kierowanie wra¿eniem 240Ca³y œwiat jest scen¹ 241Podsumowanie 244Polska literatura zalecana 246CZÊŒÆ TRZECIAWP£YW SPO£ECZNYRozdzia³ 7Konformizm: wp³ywanie na zachowanie 248Konformizm: kiedy i dlaczego 249Informacyjny wp³yw spo³eczny. Potrzeba bycia przekonanym o tym, co jest s³uszne 252Przemiany i kryzysy 256Kiedy konformizm informacyjny nie sprawdza siê 258Kiedy ludzie podporz¹dkowuj¹ siê informacyjnemu wp³ywowi spo³ecznemu 259Opieranie siê informacyjnemu wp³ywowi spo³ecznemu 261Normatywny wp³yw spo³eczny: potrzeba bycia zaakceptowanym 261Konsekwencje opierania siê normatywnemu wp³ywowi spo³ecznemu 265Normatywny wp³yw spo³eczny w codziennym ¿yciu 266Bezrefleksyjny konformizm normatywny: dzia³anie na zasadzie automatycznego pilota 268Kiedy ludzie podporz¹dkowuj¹ siê normatywnemu wp³ywowi spo³ecznemu 271Opieranie siê normatywnemu wp³ywowi spo³ecznemu 275Wp³yw mniejszoœci: kiedy kilku wp³ywa na wielu 276Pos³uszeñstwo autorytetowi 278Podsumowanie 283Polska literatura zalecana 285Rozdzia³ 8Postawy i zmiany postaw: wp³ywanie na myœli i uczucia 286Definicja postaw 288Komponent emocjonalny, poznawczy i behawioralny 288Zmienianie postaw przez zmianê zachowania.Jeszcze raz o teorii dysonansu poznawczego 290Komunikaty perswazyjne i zmiana postaw 291Kto mówi, co i do kogo 292Centralna i peryferyczna strategia perswazji 2... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • upanicza.keep.pl