Etxebarria Lucia - Kosmofobia, OSTATNIO DODANE, Do włączenia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Lucia Etxebarria,Kosmof-obiaprze�o�y�a Weronika Ignas MadejTytu� orygina�u: CosmofobiaProjekt ok�adki: Wojciech WawocznyRedakcja: Alina SarneckaRedakcja techniczna: Zbigniew KatafiaszKorekta: Maria NowakowskaZdj�cia wykorzystane na ok�adce:� by iStockphoto.com/Boris Zaytsev� by iStockphoto.comA.eon Bonaventura� Lucia Etxebarria, 2007� Ediciones Destino, 2007Diagonal, 662-664. 08034 Barcelona� for the Polish edition by MUZA SA, Warszawa 2009� for the Polish translation by Weronika Ignas-MadejISBN 978-83-7495-632-1Warszawskie Wydawnictwo LiterackieMUZA SAWarszawa 2009Cosmophobia A noun (Psych.). Morbid dread of thecosmos and realising ones true place in it. Hence, cos-mophobic, adjective.She was a happy and outgoing person until she developedcosmophobia. Then, knowing her true place in the universe,insanity was inevitable.Urban Dictionary[Kosmofobia Rzeczownik (psych.). Chorobliwy l�k przed ogromem wszech-�wiata i u�wiadomieniem sobie swojego prawdziwego w nim miejsca. Kosmo-fobiczny, przymiotnik.By�a szcz�liw�, otwart� osob�, dop�ki nie sta�a si� kosmofobk�. Wtedy u�wia-domi�a sobie swoje miejsce we wszech�wiecie, co nieuchronnie doprowadzi�oj� do szale�stwa.]Moja tw�rczo�� w znacznej mierze uzale�niona jest odprzypadku; pozostaje nie�wiadoma swego celu, a ja za-zwyczaj nie zgadzam si� na kierunek, w kt�rym ona po-d��a. Interesuje mnie to, co sprawi�o, �e znajduj� si� w�a�-nie w tym miejscu, i co spowoduje, �e je opuszcz�. Ka�dyobraz jest �ladem takiej podr�y.fragment wywiadu z Alfredo Aharezem PldgaroKsi��k� t� dedykuj�:Curro Ca�ete, kt�ry wspiera� mnie czynem i my�l� przezca�y ostatni rok, �wiadoma, jak wiele mu zawdzi�czam;Allegrze, z nadziej�, �e kiedy doro�nie, to przeczyta i polubit� ksi��k�;Jeffowi - bo to powie�� o Madrycie - aby doceni� wszystkoto, co tu znajdzie.OD AUTORKIChocia� niekt�re opisane tu osoby istniej� w rzeczywisto�ci, a docz�ci opisywanych wydarze� inspiracj� sta�y si� relacje pracow-nik�w spo�ecznych, strony internetowe i inne podobne im �r�d-�a, to powie�� ta jest fikcj�. Nale�y pami�ta�, �e opisane przezemnie przypadki, postaci i sytuacje nie odnosz� si� do �adnej kon-kretnej osoby ani tym bardziej nie ujawniaj� szczeg��w z dzia�al-no�ci konkretnych grup wsparcia.Moja przyjaci�ka Monica zwyk�a przytacza� anegdot�, kt�reju�yj� i ja, by rozpocz�� moj� powie�� przeplataj�cych si� historii.Na pocz�tku lat osiemdziesi�tych, kiedy Monica chodzi�a jesz-cze do liceum, mia�a przyjaciela - koleg� z klasy, zakamuflowa-nego homoseksualist�, kt�ry wtedy nie mia� jeszcze za sob� do-�wiadcze� z m�czyznami. Ani rodzina, ani przyjaciele nawetnie domy�lali si� odmiennej orientacji Aritza, a on sam - potrwaj�cych tygodniami nieporozumieniach i skonsumowaniuznacznych ilo�ci alkoholu - wyzna� �w sekret w�a�nie Monice.Pewnego wieczoru poprosi� j�, �eby przeszli si� razem po barachw Chueca, kt�rych cho� nie zna� osobi�cie, to mia� o nich pew-ne wyobra�enie, poniewa� w gazecie natkn�� si� na aluzyjn�wzmiank� o ucz�szczaj�cej tam klienteli (pami�tajmy, �e w tam-'tych czasach nie by�o Internetu, automatycznych sekretarek, ko-m�rek, nie u�ywano s�owa �gej", a tym bardziej poj�cia �ge-jowskiej dumy"), i w ten oto spos�b wyl�dowali w nastrojowejknajpie, gdzie Monica okaza�a si� jedyn� kobiet�. Nie mia�auko�czonych siedemnastu lat i nie mog�a legalnie zam�wi� al-koholu. Aritz wda� si� w rozmow� z jakim� przystojnym facetem,a Monica, lekko wystraszona, zosta�a sama przy barze, czuj�c si�tam do�� niezr�cznie. Zagadn�� j� niewysoki grubasek z karto-flanym nosem i mocno skr�conymi w�osami. Nie grzeszy� uro-d�, nikt nie zwraca� na niego uwagi i Monica domy�li�a si�, �ei jemu brakuje towarzystwa. Zacz�li rozmow� o kinie i muzyce,9na koniec ch�opak poprosi� Monice, by posz�a z nim do domu.By�a za m�oda, �eby m�c si� napi�, ale wystarczaj�co doros�a,�eby stwierdzi�, �e propozycja nie nios�a w sobie �adnych sek-sualnych podtekst�w. Jeszcze w bramie powiedzia� jej, �e na-pisa� scenariusz filmu i szuka dziewczyny do roli niejakiej Bom,po czym wcisn�� jej �wistek z nabazgranym numerem telefo-nu, a Monica zaraz po przyj�ciu do domu wrzuci�a go do kosza.Rol� Bom zagra�a Alaska, a tym ch�opakiem by� Pedro Almo-dovar.Mo�e to prawda, a mo�e nieprawda. By� mo�e Pedro Almodo-var, je�li kiedy� to przeczyta, stwierdzi stanowczo, �e rol� Bomnapisa� tylko i wy��cznie dla Olvido, i nigdy nie przysz�o muprzez my�l proponowanie tej roli jakiejkolwiek innej kobiecie.Zdarza si� jednak, �e pami�� p�ata nam figle - niejednokrotniesama mia�am niezbit� pewno��, �e nie mog�am by� bohaterk�wspominanych wydarze� - wykonuj�c�, dajmy na to, striptiz nabarze - bo rzeczywi�cie ich nie pami�tam, a tymczasem istniej�liczne dowody na to, �e by�am tam, gdzie wydawa�o mi si�, �e nieby�am, i zrobi�am to, czego - jak mi si� wydawa�o - nie zrobi�am.Kto� kiedy� powiedzia�, �e pami�tamy tylko miejsca, w kt�rychnas nie by�o, wydarzenia, w kt�rych nie brali�my udzia�u, i histo-rie mi�osne, kt�rych nie prze�yli�my, poniewa� nasza p�niejszainterpretacja zawsze zmienia rzeczywisto�� przesz�o�ci. Niewy-kluczone, �e zapami�tywanie jest tylko sprawnym zarz�dc� za-pominania. Tak czy inaczej, pami�� i jej pu�apki to gotowy tematna opowiadanie, poniewa� wszystkie historie �ywi� si� raczejnaszymi subiektywnymi wspomnieniami ani�eli rzeczywistymifaktami.Gdyby Monica nie wyrzuci�a telefonu Pedra do kosza, czysta�aby si� s�awn� aktork�? Oczywi�cie wszyscy pami�tamy Ma-ris� Paredes, Victori� Abril, Carmen Maur� czy Bibi Andersen,ale nie Cristin� Sanchez Pascual (bohaterk� Po�r�d ciemno�ci),Cristin� Gregori (kt�ra gra�a w Pepi, Luci, Bom i innych dziew-10czynach z dzielnicy oraz w Labiryncie nami�tno�ci) czy Ev� Siv�(kt�rej powierzono rol� Luci w wiadomym filmie). Mo�na byopisa� alternatywny bieg wydarze�, po tym, jak Monica zgodzi-�aby si� zagra� u Almodovara, a ta historia mog�aby zako�czy�si� na dwa sposoby: szcz�liwie, je�li Monica sta�aby si� uznan�aktork�, zyskawszy mi�dzynarodowy rozg�os, i mniej szcz�liwie,kiedy po przyj�ciu roli, otoczona fa�szywym blichtrem nowychb�yskotek, nie do�� dojrza�a, by zmierzy� si� z kolejnymi wy-zwaniami i przej�� zwyci�sko przez rozliczne zasadzki, sta�abysi� ofiar� narkotykowego na�ogu, jak wielu m�odych ludzi w la-tach osiemdziesi�tych, kt�rym zbyt wiele by�o wci�� za ma�o.Tymczasem Monica ma dzi� dobrze p�atn� prac�, stabilny zwi�-zek, �adnych uzale�nie� i prze�wiadczenie, �e �yje �yciem, kt�resobie wybra�a. A zatem skoro os�d danej historii zale�y od punk-tu widzenia, nigdy nie zdob�dziemy pewno�ci, czy stracona szan-sa w rzeczywisto�ci nie by�a w swej istocie szans� wykorzystan�,i dlatego nie nale�y �a�owa� tego, co mog�o si� sta�, a si� niesta�o.To jest ksi��ka o utraconych i wykorzystanych szansach. Je�litriad� sukcesu tworz� szcz�cie, spryt i odwaga, mam nadziej�,drogi czytelniku, �e dasz jej szans� i do jej lektury nie zniech�ciCi� fakt, �e odwa�y�am si� wyj�� poza ramy istniej�cych gatun-k�w. U�y�am mego sprytu, ale Ty musisz oceni� czy dobrze.Pozw�l mi teraz opowiedzie� o mojej dzielnicy. Stoi tu budy-nek, swego czasu mie�ci�a si� w nim szko�a. Park, kt�ry go otacza- kiedy� przeznaczony wy��cznie dla uczni�w - zosta� oddanydo publicznego u�ytku. Dzi� Wielki Dom t�tni �yciem: znalaz�atu schronienie grupa wsparcia dla kobiet, organizuje si� zaj�ciadla os�b starszych, kursy szachowe, nauk� hiszpa�skiego dlaimigrant�w, k�ko teatralne dla dzieci, kursy przystosowania spo-�ecznego i zaj�cia dokszta�caj�ce dla doros�ych, warsztaty r�-kodzie�a oraz wszelkiego rodzaju spotkania s�u��ce ciekawemu11spo�ytkowaniu wolnego czasu, mi�dzykulturowe warsztaty zdro-wia psychicznego, kursy aktywnego poszukiwania pracy, szkole-nia z prawa dla cudzoziemc�w, warsztaty radiowe... W Domku,kt�ry - jak sama nazwa wskazuje - jest niewielkim budynkiemprzylegaj�cym do g��wnego Domu, prowadzone s� zaj�cia dladzieci: �salonik" przeznaczony dla maluch�w w wieku przed-szkolnym, pok�j zabaw i �wietlica o�rodka dziennego, stworzonaspecjalnie dla dzieci skierowanych tu przez opiek� spo�eczn�.Gdy mowa o �dzieciach skierowanych", oznacza to, i� pracow-nica opieki spo�ecznej sprawdzi�a, �e rodzice nie mog� sami zaj-mowa� si� dzieckiem po szkole ani te� nie maj� pieni�dzy naop�acenie opiekunki i dlatego madrycki urz�d miasta zapewniaopiek� takim dzieciom od sz�stej po po�udniu do dziesi�tej wie-czorem.W zak�tku dawnego przyszkolnego ogrodu urz�dzono niewiel-ki plac zabaw - postawiono dwie zje�d�alnie i hu�tawk�. Popo�udniu cz�sto zabieram tam moj� c�rk� i psa. Zazwyczaj c�rkajest jedynym dzieckiem o blond w�osach. Pozosta�e dzieci najcz�-�ciej s� ciemnosk�re. Du�o jest Chi�czyk�w, Pakista�czyk�w,Maroka�czyk�w, imigrant�w z Bangladeszu, Ekwadoru, Kolum-bii, Senegalu, Nigerii... S� tam matki Marokanki i Egipcjanki,o zas�oni�tych twarzach i w d�alabijach, imigrantki z Ekwadoruw mocno spranych d�insach, Senegalki w kolorowych tunikach,a czasem trafi si� i Hiszpanka, ubrana w d�insy w swoim rozmia-rze. Bo noszenie d�ins�w w rozmiarze mniejszym o dwa ni� naszw�asny to cecha kobiet latynoskich - Hiszpanka nigdy nie obno-si�aby z dum� oponek na brzuchu i szerokich bioder, kt�re we-d�ug latynoskich kobiet s� szalenie seksowne, a dla Hiszpanekstanowi� co najwy�ej pow�d kompleks�w.M�j pies uwielbia futbol i ledwie zobaczy dzieci kopi�ce pi�k�,natychmiast przy��cza si� do zabawy, odbijaj�c futbol�wk� g�o-w�. Te nadzwyczajne umiej�tno�ci uczyni�y z mojego psa pi�-karsk� gwiazd� parku. Jedyny problem to ten, �e psi zawodnik12nie ma poj�cia o podziale na dru�yny i nie gra z jedn� przeciwkodrugiej, a przy tym wci�� nie wie, i� celem gry jest strzeleniegola, co czasami znacznie utrudnia przebieg tocz�cego s... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • upanicza.keep.pl