Epifaniczne wyklady pisma swietego (tom 1 - Bog), eBooks txt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
EPIFANICZNEWYK�ADYPISMA �WI�TEGO"�cie�ka sprawiedliwych jest jak �wiec�ce�wiat�o, kt�re coraz bardziej �wiecia� do dnia doskona�ego"TOM 1B�G"Wielkie i dziwne s� sprawy twoje, Panie Bo�e wszechmog�cy! Sprawiedliwe i prawdziwe s� drogi twoje, o kr�lu �wi�tych! Kt� by si� ciebie nie ba�, Panie, i nie wielbi� imienia twego? Tylko ty� jest �wi�ty, a wszystkie narody przyjd� i k�ania� si� b�d� przed obliczem twoim, gdy� si� okaza�y sprawiedliwe s�dy twoje". (Obj. 15: 3, 4)PAUL S. L. JOHNSONPHILADELPHIA, PA., U.S.A.- 1 9 3 8 -DZIE�O TO JEST PO�WI�CONEKr�lowi Kr�l�w i Panu Pan�wDLA PO�YTKUJEGO PO�WI�CONYCH �WI�TYCHOCZEKUJ�CYCH USYNOWIENIAI"WSZYSTKICH, KT�RZY WZYWAJ� PANA","DOMOWNIK�W WIARY"oraz dlaWZDYCHAJ�CEGO STWORZENIA, CIERPI�CEGOI OCZEKUJ�CEGO OBJAWIENIA SYN�W BO�YCH"Abym obja�ni� wszystkim, jaka jest spo�eczno�� onej tajemnicy,zakrytej od wiek�w w Bogu". "W kt�rej hojnie udzieli�nam wszelkiej m�dro�ci i roztropno�ci, oznajmiwszynam tajemnic� woli swojej wed�ug upodoba-nia swego, kt�re postanowi� w samymsobie; aby w dyspensacji pe�ni cza-s�w w jedno zgromadzi�wszystkie rzeczy wChrystusie"Efez. 3:4,5,9; 1:8-10COPYRIGHT (c) 1938 by PAUL S. L. JOHNSONPolish language edition published by �.R.M. "EPIFANIA" Copyright (c) 2001ISBN 83-914598-2-9ISBN 83-914598-3-7�wiecki Ruch Misyjny "Epifania" ul. Zdobywc�w Kosmosu 1705-100 Nowy Dw�r Mazowieckie-mail: srme@epifania.plPRZEDMOWAZWIELK� wdzi�czno�ci� dla Boga i ocen� dla tych, kt�rzy nad tym pracowali, z rado�ci� przekazujemy Jego ludowi niniejsze polskie t�umaczenie tej wspania�ej ksi��ki. Prosimy pami�ta�, �e my�li wyra�one w oryginale angielskim mia�y zastosowanie wtedy, gdy by�y pisane. W p�niejszych pismach zosta�y one zmodyfikowane. Przyk�adem s� rozprawy na temat �ask, publikowane p�niej w magazynie THE PRESENT TRUTH (Tera�niejsza Prawda).Wasz brat w radosnej s�u�bie Mistrza,Bernard W. HedmanChester Springs, PA, U.S.A.,wrzesie� 2001PRZEDMOWA AUTORAWCZASIE Paruzji Pan da� nam seri� sze�ciu tom�w pod og�lnym tytu�em Wyk�ad�w Pisma �wi�tego. Ich autor mia� nadziej� zako�czy� t� seri� si�dmym tomem, lecz przed napisaniem go przeszed� poza wt�r� zas�on�. Po jego �mierci dw�ch innych napisa�o tom, kt�rym chcieli zast�pi� ten pierwotnie planowany. Zosta� on wydany jako VII tom tej serii. Najogl�dniej m�wi�c jednak, cechowa� go zupe�nie inny duch od ducha sze�ciu poprzednio wspomnianych tom�w i nieuczciwie zosta� wydany jako po�miertne dzie�o tego autora. Teraz, w okresie Epifanii planowana jest inna seria ksi��ek w ilo�ci co najmniej 10 tom�w, a poniewa� ksi��ki te s� po�wi�cone studiowaniu Pisma �wi�tego, by odr�ni� je od pierwszej serii, proponujemy wydawanie ich pod og�lnym tytu�em Epifanicznych Wyk�ad�w Pisma �wi�tego. Niniejszy tom jest pierwszym z tej drugiej serii. Autor nie uwa�a, by seria ta by�a godna miana odpowiednika, a tym bardziej rywala sze�ciu tom�w pierwszej serii. Nie przypisuje im takiej rangi ani Biblia, ani nigdy nie uczyni tego przysz�o��. Og�lnie m�wi�c bowiem, oka�e si�, �e ich tematy i zawarto�� ust�puj� tematom i zawarto�ci pierwszej serii, poniewa� poselstwo paruzji, skupiaj�ce si� zw�aszcza na klasie Chrystusa, zajmuje wy�szy poziom ni� poselstwo epifanii, kt�re dotyczy szczeg�lnie Wielkiej Kompanii i M�odocianych Godnych. Tak wi�c wyb�r nazwy serii dla tych tom�w, w du�ym stopniu podobnej do poprzedniej, nie ma oznacza� ani r�wno�ci ani wsp�zawodnictwa mi�dzy nimi. Og�lnie m�wi�c, oka�e si�, �e s� one zwi�zane ze sob� w tym znaczeniu, �e pierwsza seria dostarcza fundamentu pod drug�; autor tej drugiej ma bowiem niemo�liwy do sp�acenia d�ug wobec autora pierwszej serii jako swego nauczyciela, kt�rego pogl�dy s� podstaw� obecnej serii. Tak wi�c wzajemna relacja tych dw�ch serii usprawiedliwia podobny tytu�, kt�ry w tym drugim przypadku wyra�nie oznacza jej drugorz�dno�� wobec pierwszej.Pierwszy tom drugiej serii to traktat na temat Boga. Poeta Alexander Pope og�osi�, �e najwi�kszym przedmiotem bada� ludzko�ci jest cz�owiek. Autor pozwala sobie nie zgodzi� si� z t� my�l�. Uwa�a on bowiem, �e najwi�kszym przedmiotem bada� ludzi, anio��w i �wi�tych, a nawet Samego Syna Bo�ego jest B�g. Tak wi�c temat niniejszego tomu jest wielki. Dla takiego studium z pewno�ci� stosowne s� s�owa anio�a do Moj�esza: "Zzuj buty twe z n�g twoich; albowiem miejsce, na kt�rym stoisz, jest �wi�te" (2 Moj. 3:5). Przez ca�y czas pisania tej ksi��ki autor odczuwa� sw� ni�szo�� od tematu. W�tpliwym jest nawet, czy ktokolwiek z wyj�tkiem Samego Boga m�g�by w pe�ni odda� sprawiedliwo�� temu tematowi. Tak wi�c autor zdaje sobie spraw� z tego, �e nie sprosta� temu zadaniu, i sprosta� nie mo�e. Podj�cie si� tego dzie�a mo�e usprawiedliwi� jedynie mi�o�� do Boga i Jego ludu, kt�ra sprawi�a, �e autor o�mieli� si� uczci� chwalebnego Boga Biblii przed Jego ludem, proponuj�c t� ksi��k�, by lepiej pozna� i ceni�, lepiej mi�owa� i czci� Go takim, jakim On jest w Swej egzystencji oraz przymiotach istoty i charakteru w przeciwie�stwie do fa�szywych pogl�d�w o Nim wyznawanych przez wielu. Z tak� nadziej� autor posy�a t� ksi��k�, a wraz z ni� modlitw�, by przez ni� B�g m�g� w ten spos�b uczci� Samego Siebie i b�ogos�awi� Sw�j lud.Wasz brat i s�uga,PAUL S. L. JOHNSONPhiladelphia, Pa., U.S.A.12 wrze�nia 1937SPIS TRE�CIROZDZIA� IISTNIENIE BOGAPOWSZECHNA WIARA WPISANA W MORALN� I RELIGIJN� BUDOW� CZ�OWIEKA - PRZYCZYNA I SKUTEK - PORZ�DEK I PANOWANIE PRAWA WE WSZECH�WIECIE - WSZ�DZIE WIDOCZNY ZAMIAR - UMYS�OWA, MORALNA I RELIGIJNA ISTOTA CZ�OWIEKA - DOWODY Z DO�WIADCZENIA - NIEMO�LIWO�� OBALENIA ISTNIENIA BOGA - B�G NAUKOWCA 5RODZIA� IIBOSKIE PRZYMIOTY ISTOTYROZRӯNIENIE MI�DZY PRZYMIOTAMI ISTOTY A CHARAKTERU - OSOBOWO�� - CIELESNO�� - DUCHOWO�� - SAMOEGZYSTENCJA - WIECZNO�� - SAMOWYSTARCZALNO�� - NIE�MIERTELNO�� - WP�YW TYCH SIEDMIU PRZYMIOT�W NA ROZMI�OWANYCH W POBO�NO�CI - NIEWIDZIALNO�� - JEDNO�� - WSZECHMOC - WSZECHWIEDZA - WSZECHOBECNO�� - SUPREMACJA - NIEZG��BIONO�� - ICH LEKCJE DLA NAS 13ROZDZIA� IIIELEMENTY SK�ADOWE I WY�SZE PIERWSZORZ�DNE �ASKI CHARAKTERU BOGASPRAWIEDLIWA POSTAWA WOBEC Z�A - �WI�TE UCZUCIA - �ASKI - SI�A - DOMINACJA WY�SZYCH PIERWSZORZ�DNYCH �ASK - R�WNOWAGA - KRYSTALIZACJA - TRZY RZ�DY �ASK - WY�SZE PIERWSZORZ�DNE �ASKI - M�DRO�� - SPRAWIEDLIWO�� - MI�O�� BEZINTERESOWNA - MI�O�� - MOC - FUNKCJA WY�SZYCH PIERWSZORZ�DNYCH �ASK BOGA 28ROZDZIA� IVNI�SZE PIERWSZORZ�DNE �ASKI CHARAKTERU BOGAISTOTA �ASK PIERWSZORZ�DNYCH - NI�SZE ORGANY UCZUCIOWE BOGA I CZ�OWIEKA: SAMOLUBNE I SPO�ECZNE - SAMOOCENA BOGA - APROBATYWNO�� - POK�J - �YWOTNO�� - SAMOOBRONA - AGRESYWNO�� - OSTRO�NO�� - SKRYTO�� - PRZEZORNO�� - INTELIGENCJA - SYMPATYCZNO�� - MA��E�SKO�� - OJCOWSKO�� - KR�LEWSKO�� 56ROZDZIA� VDRUGORZ�DNE �ASKI CHARAKTERU BOGARӯNICE MI�DZY �ASKAMI PIERWSZORZ�DNYMI A DRUGORZ�DNYMI - SKROMNO�� - PRACOWITO�� - NIESKWAPLIWO�� - POW�CI�GLIWO�� - ODPUSZCZENIE - ODWAGA - SZCZERO�� - SZCZODRO�� 79ROZDZIA� VITRZECIORZ�DNE �ASKI CHARAKTERU BOGAISTOTA I NAZWY �ASK TRZECIORZ�DNYCH - CICHO�� - GORLIWO�� - UMIARKOWANIE - WIELKODUSZNO�� - DOBRO� - WIERNO�� 108ROZDZIA� VIIFA�SZYWE POGL�DY NIEWIARY O BOGUATEIZM - TRUDNO�CI BIBLII DLA ATEISTY - MATERIALIZM - AGNOSTYCYZM - PANTEIZM - DEIZM 127ROZDZIA� VIIIPOGA�SKIE FA�SZYWE POGL�DY NA TEMAT BOGAPOLITEIZM - TRYNITARYZM - TYLKO OJCIEC NAJWY�SZYM BOGIEM - SYN NIE JEST WSPӣR�WNY, WSPӣWIECZNY ANI WSPӣISTOTNY OJCU - DUCH �WI�TY 172ROZDZIA� IISTNIENIE BOGAPOWSZECHNA WIARA WPISANA W MORALN� I RELIGIJN� BUDOW� CZ�OWIEKA - PRZYCZYNA I SKUTEK - PORZ�DEK I PANOWANIE PRAWA WE WSZECH�WIECIE - WSZ�DZIE WIDOCZNY ZAMIAR - UMYS�OWA, MORALNA I RELIGIJNA ISTOTA CZ�OWIEKA - DOWODY Z DO�WIADCZENIA - NIEMO�LIWO�� OBALENIA ISTNIENIA BOGA - B�G NAUKOWCAWIARA w istnienie Boga jest praktycznie powszechna. Pojawi�o si� kilka jednostek, kt�re zaprzeczaj� istnieniu Boga, oraz kilka innych, kt�re twierdz�, �e maj� w�tpliwo�ci co do Jego istnienia, tzn. nie wiedz�, czy B�g istnieje. Jest ich jednak stosunkowo tak niewiele, �e jeste�my usprawiedliwieni w twierdzeniu, �e praktycznie ca�a rodzina ludzka wierzy w istnienie Najwy�szej Istoty - Boga. Nigdy nie napotkano ludu, kt�ry nie wierzy�by w Boga. Dotyczy to zar�wno najbardziej, jak i najmniej kulturowo rozwini�tych narod�w wszystkich wiek�w. Tak wi�c wiara w Najwy�sz� Istot� jest praktycznie powszechna. Wiara w istnienie Boga mo�e by� zatem uznana za wpisan� w natur� cz�owieka - w budow� cz�owieka, a tych kilka wyj�tk�w mo�na wyja�ni� zaburzeniami umys�owymi - zboczeniem lub degeneracj�, jak uczy Pismo �wi�te: "G�upi rzek� w sercu swoim: Nie ma Boga" (Ps. 14:2).Stwierdzili�my, �e wiara w Boga jest wpisana w natur� cz�owieka - w budow� cz�owieka. Dostrzegamy to w naukach psychologii i frenologii. Psychologia naucza, �e cz�ci� w�adz duszy jest wiara, cze��, uwielbienie i pragnienie spo�eczno�ci z Bogiem, tak jak cz�ci� w�adz duszy jest mi�owanie swych bli�nich oraz pragnienie spo�eczno�ci z nimi. Frenologia idzie o krok dalej: lokalizuje nawet organy m�zgu, kt�rymi pos�uguje si� wiara, cze�� i pragnienie spo�eczno�ci z Bogiem. Zdolno��, przez kt�r� dokonuje si� wiara religijna, umiejscawia ona tu� pod cz�ci� czo�a nad oczami; organ m�zgu u�ywany przez mi�o�� i cze�� oraz pragnienie spo�eczno�ci z Bogiem umiejscawia w g�rnej �rodkowej cz�ci g�owy. Je�li g�owa jest du�a lub posiada w tych miejscach wypuk�o�ci, normalni ludzie z �atwo�ci� wierz� i czcz� Boga. Je�li g�owa jest ma�a lub posiada w tych miejscach zag��bienia, ludziom trudno jest wierzy� i czci� Boga. Przeci�tny ateista w tych miejscach swej czaszki ma "doliny". Zbadano setki tysi�cy g��w i wyci�gni�to z takich bada� powy�sze wnioski. Przez u�ywanie wiary, itp., wypuk�o�ci takie powi�kszaj� si�, a w przypadku ich nieu�ywania przestaj� si� rozwija�. Je�li u�ywane s� bardziej ni� inne w�adze m�zgu, czaszka staje... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • upanicza.keep.pl