Encykliki Ojca Sw. Jana Pawla II, eBooks txt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Encykliki Ojca �wi�tego Jana Paw�a 2Metropolita Krakowski S�owo wst�pne Z przej�ciem bior� do r�k tom encyklik Jana Paw�a II. Rozsy�ane w Ko�ci� i �wiat od pocz�tku pontyfikatu, s� jak smuga �wiat�a, �wiat�a bij�cego od Chrystusa, �wiat�o�ci prawdziwej, kt�ry upatrzy� sobie cz�owieka - Piotra, i jego miejsce w Ko�ciele: a ty, kiedy si� nawr�cisz, umacniaj wiar� swoich braci (por. �k 22, 32). W�r�d wszystkich innych sposob�w, przez kt�re �wiat�o prawdy Chrystusa-Prawdy, �wieci i umacnia, ten jest zupe�nie szczeg�lny poprzez ju� blisko dwadzie�cia wiek�w. W�r�d chaosu, niepewno�ci, smutk�w i trw�g nieustannie nowej wsp�czesno�ci ten odblask Chrystusa, �wiat�o�ci narod�w, upewnia, umacnia, przywraca sens i nadziej�, i rado��. G�os, kt�ry broni Boga i cz�owieka, cz�sto za cen� sprzeciwu. . . Z przej�ciem i jakby osobi�cie daj� ten tom do r�k czytelnik�w. Jan Pawe� II ma prawo si� spodziewa� od nas przyj�cia, wsparcia i obrony. Od nas, kt�rzy�my uwierzyli Chrystusowi i poszli do Niego, od nas, wszystkich ludzi dobrej woli, ludzi, w kt�rych B�g ma upodobanie. Dzi�kuj� obu Wydawnictwom za inicjatyw�. Niech sam Pan Jezus b�ogos�awi dzie�u - i wszystkim, kt�rzy je przyjm�. Franciszek kard. Macharski Krak�w-Rzym, 6 stycznia 1996 r. Wprowadzenie Gaudium et spes - rado�� i nadzieja. . . My�l�, �e nie b�dzie nadu�yciem rozpocz�cie tej przedmowy do edycji "Encyklik Jana Paw�a II" pierwszymi s�owami "Konstytucji Duszpasterskiej o Ko�ciele w �wiecie wsp�czesnym". Wcielanie w �ycie Ko�cio�a nauczania Vaticanum Secundum jest bowiem jednym z centralnych zada� duszpasterskich jakie postawi� przed sob� Karol Wojty�a, najpierw jako Metropolita krakowski, a od 16 X 1978 jako sukcesor �w. Piotra, papie� Jan Pawe� II. Czytelnik tej pozycji dostrze�e r�wnie�, �e Konstytucja "Gaudium et spes" jest bez w�tpienia dokumentem najcz�ciej cytowanym w encyklikach przez ich Autora. Owa rado�� i nadzieja pisz�cego te s�owa p�yn� z decyzji Wydawnictwa �w. Stanis�awa o wydaniu wszystkich encyklik Jana Paw�a II napisanych od 1979 do 1995 roku. Jest to bowiem realna szansa g��bszego przyswojenia w Ko�ciele polskim nauczania Jana Paw�a II. Jestem bowiem przekonany, �e bardzo wiele obecnych problem�w i trudno�ci z kt�rymi boryka si� dzi� Ko�ci� i - patrz�c szerzej - ca�e polskie spo�ecze�stwo mog�oby zosta� rozwi�zanych, gdyby my�l Ojca �wi�tego by�a lepiej znana i w bardziej konkretny spos�b wsp�kszta�towa�a nasz� polsk� rzeczywisto��. W dodatku podczas obecnego pontyfikatu wychowa�o si� ju� ca�e pokolenie Polak�w i m�odzi ludzie, kt�rzy w roku opublikowania "Redemptor hominis" poszli do pierwszej klasy, dzisiaj poko�czyli ju� studia. Dla tej generacji obecna publikacja encyklik stanowi szans� si�gni�cia do pocz�tk�w pontyfikatu i dojrza�ego przemy�lenia odleg�ych czasowo ju� tekst�w, kt�re jednak nadal s� aktualne stanowi�c drogowskaz dla Ko�cio�a przygotowuj�cego si� do wkroczenia w Trzecie Tysi�clecie. Taka pozycja jest te� niezwykle po�yteczn� pomoc� dla tych, kt�rzy na bie��co �ledzili pontyfikat Jana Paw�a II, pozwala bowiem spojrze� na nauczanie papieskie w spos�b syntetyczny, obejrze� owe 12 papieskich zeszyt�w wydawanych niekiedy w paroletnich odst�pach niejako "z lotu ptaka". U�atwia to zobaczenie podstawowych temat�w, my�li przewodnich pontyfikatu i dostrze�enie jak wielka integralno�� cechuje, w r�noraki spos�b na�wietlan� w kolejnych tekstach, papiesk� wizj� cz�owieka, Ko�cio�a i �wiata. W wprowadzeniu do tomu encyklik warto pewnie si�gn�� do historii Ko�cio�a oraz do znaczenia samego terminu. Wywodzi si� on od greckiego "enkyklos" oznaczaj�cego "pismo ok�lne", "list w�druj�cy", "ok�lnik", a sama tradycja pisania encyklik si�ga korzeniami czas�w aposto��w, kt�rzy jak Piotr, Jan, Jakub oraz Pawe� pos�ugiwali si� form� list�w, odczytywanych w poszczeg�lnych Ko�cio�ach. Z czasem szczeg�lnego znaczenia nabra�y listy nast�pc�w Piotra, papie�y, pomagaj�ce wypracowa� wsp�lne stanowisko Ko�cio�a w kwestiach dyskusyjnych, niekiedy wr�cz spornych. Papie�e podejmowali w swych listach wa�ne tematy doktrynalne oraz spo�eczne, podawali wytyczne dla synod�w oraz sobor�w. W tradycji Ko�cio�a posiadamy ca�y szereg takich bezcennych staro�ytnych tekst�w napisanych przez papie�y �yj�cych w pierwszych wiekach po Chrystusie. Form� t� pos�ugiwali si� m. in. Klemens Rzymski (90-101), Hyginus (138-142), Anicet (154-165), Damazy I (366-384), Innocenty I (402-417), Zozym (417-418), Celestyn (422-432), Leon Wielki (440-461), czy te� Gelazy (492-496). Terminu "encyklika" na okre�lenie swego pisma u�y� jednak, po raz pierwszy, dopiero papie� Marcin I (649-653), kt�ry tak w�a�nie nazwa� sw�j list napisany do Ko�cio�a w Kartaginie. Z czasem doprecyzowano i skonkretyzowano rozumienie tego poj�cia. Encyklika - w dzisiejszym znaczeniu - to list Wikariusza Chrystusa do Ko�cio�a, poruszaj�cy istotne problemy dotycz�ce ca�ego Ko�cio�a lub nawet ca�ej ludzko�ci. Chocia� najcz�ciej jej wst�pne redakcje przygotowuj� na polecenie papie�a zespo�y ekspert�w zalicza si� j� do osobistych pism Nast�pc�w �w. Piotra (nb. w pewnej mierze Jan Pawe� II jest tu wyj�tkiem. Ju� bowiem z samej analizy tekst�w jego encyklik mo�na dostrzec, �e w ogromnym stopniu wychodz� one bezpo�rednio spod pi�ra Papie�a). Uznawana jest ona zarazem - wraz z konstytucjami apostolskimi i bullami - do uroczystych akt�w Stolicy Apostolskiej, a wi�c dokument�w zawieraj�cych autorytatywne (co nie znaczy "definitywne", czyli dogmatycze!) decyzje Stolicy Apostolskiej podj�te w sprawach du�ej wagi dotycz�ce wiary, moralno�ci oraz dyscypliny ko�cielnej. Ka�d� encyklik� rozpoczyna "arenga", uroczysta formu�a umieszczana na pocz�tku wa�nych dokument�w. Wsp�cze�nie, w dokumentach ko�cielnych "areng�" nazywa si� pierwsze s�owa pisma papie�a lub uchwa� soborowych, od kt�rych �w dokument przyjmuje nazw�, s��w tak zazwyczaj dobieranych, by sugerowa�y g��wny temat ca�ego pisma. Za pierwsz� encyklik� w tym nowo�ytnym rozumieniu tego s�owa nale�y uzna� "Ubi primum" Benedykta XIV z 3. grudnia 1740 roku, omawiaj�c� obowi�zki biskup�w. Od tego czasu papie�e ch�tnie pos�ugiwali si� tak� formu�� komunikacji z Ko�cio�em. Z �yj�cych w wieku XX biskup�w Rzymu Leon XIII pos�u�y� si� t� form� wypowiedzi 51 razy w ci�gu swego pontyfikatu (1878-1903), Pius X (1903-14) -16, Benedykt XV (1914-22) - 12, Pius XI (1922-39) - 30, Pius XII (1939-58) - 41, Jan XXII (1958-63) - 8, a Pawe� VI (1963-78) - 7. Jan Pawe� II w ci�gu blisko 18 lat zasiadania na Stolicy Piotrowej napisa� 12 encyklik, kt�re zebrano w niniejszym tomie. S� one pisane j�zykiem niezwykle skondensowanym i - bez �adnej przesady - mo�na powiedzie�, �e a� mieni� si� od znacze� i wielorakich odniesie�. Wyrastaj� bowiem z konkretnej sytuacji historycznej, konkretnych debat teologicznych, omawiaj� problemy doktrynalne, odnosz� si� do moralnych zagro�e�, a tako� n�kaj�cych �wiat problem�w spo�ecznych. Podejmuj�c ow� szerok� panoram� temat�w papie�e osadzaj� je w wielowiekowym bogactwie nauczania Ko�cio�a, ukazuj� jego ci�g�o��, dokonuj�c zarazem nowego, aktualnego uj�cia problem�w. Zarazem jednak do sytuacji w jakiej znajduje si� �wiat i Ko�ci�, ze wzgl�du na ogromne zr�nicowanie zagadnie�, si�� rzeczy odnosi� si� musz� w spos�b do�� og�lny, a do wyst�puj�cych w danym czasie b��d�w i zagro�e� odwo�uj� si� zazwyczaj w spos�b po�redni, niekiedy wr�cz aluzyjny, gdy� ich g��wnym celem nie jest polemika, lecz w spos�b pozytywny zarysowanie nauczania Magisterium Ko�cio�a. Jest zatem powszechnie przyj�t� praktyk� wydawnicz�, �e encykliki drukuje si� w jednym tomie wraz z ca�� seri� omawiaj�cych jej tre�� komentarzy, kt�re obj�to�ciowo wielokrotnie przekraczaj� sam tekst listu papie�a. Obecnego, zbiorowego wydania encyklik nie spos�b jest skomentowa� w taki spos�b. Dlatego, cho� w paru s�owach, spr�buj� zaprezentowa� ka�d� z encyklik, pomagaj�c czytelnikowi nie znaj�cemu ich tekst�w odnale�� centralne w�tki nauczania Jana Paw�a II. Mimo �e w znacznej mierze pos�u�� si� cytatami z papieskich tekst�w - gwoli uczciwo�ci - trzeba doda�, �e jest to jedynie w nieuchronny spos�b selektywne zasygnalizowanie ich podstawowych temat�w. *** "Redemptor hominis" (4 III 1979) - Jezus Chrystus o�rodkiem dziej�w i drog� cz�owieka Oczywi�cie, w jakiej� mierze, jest to dokument programowy. Nie tylko dlatego, �e rozpoczyna seri� papieskich encyklik, ale te� z tego wzgl�du, i� z �atwo�ci� mo�na w nim odnale�� podstawowy temat kazania inauguracyjnego pontyfikat Jana Paw�a II: "Otw�rzcie drzwi Chrystusowi". Pojawia si� te� w niej perspektywa (obecna ju� od pierwszego przem�wienia Papie�a w dn. 17 X 1978!) przygotowania Ko�cio�a przez obecny pontyfikat do Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 (RH 1, 7, 16, 22), kt�r� w adhortacji "Tertio millennio adveniente" (1994) Jan Pawe� II okre�li jako klucz hermeneutyczny swego pontyfikatu. Komentator�w owej pierwszej w dziejach Ko�cio�a encykliki z zakresu antropologii teologicznej szczeg�lnie fascynuje nowatorska synteza antropocentryzmu i chrystocentryzmu, ukazanie, �e prawda o godno�ci cz�owieka osi�ga swoj� pe�ni� jedynie w �wietle prawdy o Jezusie Chrystusie. Cywilizacji, kt�ra w coraz mniejszym stopniu odwo�uje si� do swego chrze�cija�skiego dziedzictwa, papie� przypomina, �e "Odkupiciel cz�owieka, Jezus Chrystus, jest o�rodkiem wszech�wiata i historii" (RH 1) Bez obawy nadmiernego uproszczenia mo�na te� przyj��, �e ca�a encyklika jest rozwini�ciem i komentarzem do owego rozpoczynaj�cego encyklik� stwierdzenia. My�l, �e ludzko�� znajduje swe centrum w Jezusie Chrystusie jest cod� papieskiego dokumentu - jeszcze raz pojawia si� w ko�cz�cej encyklik� modlitwie, w kt�rej Chrystus zostaje nazwany "Panem dziej�w cz�owieka" (RH 22). W pierwszym zdaniu encykliki zawiera si� r�wnie� prawda o osobowym oraz indywidualnym charakterze odkupienia i powo�ania ka�dego cz�owieka. "Redemptor hominis" (nie: hominum!) - "Odkupiciel cz�owieka". "Chodzi tutaj o cz�owieka w ca�ej jego prawdzie, w pe�nym wymiarze. Nie chodzi o cz�owieka abstrakcyjnego, ale rzeczywistego, o cz�ow... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl upanicza.keep.pl
Encykliki Ojca �wi�tego Jana Paw�a 2Metropolita Krakowski S�owo wst�pne Z przej�ciem bior� do r�k tom encyklik Jana Paw�a II. Rozsy�ane w Ko�ci� i �wiat od pocz�tku pontyfikatu, s� jak smuga �wiat�a, �wiat�a bij�cego od Chrystusa, �wiat�o�ci prawdziwej, kt�ry upatrzy� sobie cz�owieka - Piotra, i jego miejsce w Ko�ciele: a ty, kiedy si� nawr�cisz, umacniaj wiar� swoich braci (por. �k 22, 32). W�r�d wszystkich innych sposob�w, przez kt�re �wiat�o prawdy Chrystusa-Prawdy, �wieci i umacnia, ten jest zupe�nie szczeg�lny poprzez ju� blisko dwadzie�cia wiek�w. W�r�d chaosu, niepewno�ci, smutk�w i trw�g nieustannie nowej wsp�czesno�ci ten odblask Chrystusa, �wiat�o�ci narod�w, upewnia, umacnia, przywraca sens i nadziej�, i rado��. G�os, kt�ry broni Boga i cz�owieka, cz�sto za cen� sprzeciwu. . . Z przej�ciem i jakby osobi�cie daj� ten tom do r�k czytelnik�w. Jan Pawe� II ma prawo si� spodziewa� od nas przyj�cia, wsparcia i obrony. Od nas, kt�rzy�my uwierzyli Chrystusowi i poszli do Niego, od nas, wszystkich ludzi dobrej woli, ludzi, w kt�rych B�g ma upodobanie. Dzi�kuj� obu Wydawnictwom za inicjatyw�. Niech sam Pan Jezus b�ogos�awi dzie�u - i wszystkim, kt�rzy je przyjm�. Franciszek kard. Macharski Krak�w-Rzym, 6 stycznia 1996 r. Wprowadzenie Gaudium et spes - rado�� i nadzieja. . . My�l�, �e nie b�dzie nadu�yciem rozpocz�cie tej przedmowy do edycji "Encyklik Jana Paw�a II" pierwszymi s�owami "Konstytucji Duszpasterskiej o Ko�ciele w �wiecie wsp�czesnym". Wcielanie w �ycie Ko�cio�a nauczania Vaticanum Secundum jest bowiem jednym z centralnych zada� duszpasterskich jakie postawi� przed sob� Karol Wojty�a, najpierw jako Metropolita krakowski, a od 16 X 1978 jako sukcesor �w. Piotra, papie� Jan Pawe� II. Czytelnik tej pozycji dostrze�e r�wnie�, �e Konstytucja "Gaudium et spes" jest bez w�tpienia dokumentem najcz�ciej cytowanym w encyklikach przez ich Autora. Owa rado�� i nadzieja pisz�cego te s�owa p�yn� z decyzji Wydawnictwa �w. Stanis�awa o wydaniu wszystkich encyklik Jana Paw�a II napisanych od 1979 do 1995 roku. Jest to bowiem realna szansa g��bszego przyswojenia w Ko�ciele polskim nauczania Jana Paw�a II. Jestem bowiem przekonany, �e bardzo wiele obecnych problem�w i trudno�ci z kt�rymi boryka si� dzi� Ko�ci� i - patrz�c szerzej - ca�e polskie spo�ecze�stwo mog�oby zosta� rozwi�zanych, gdyby my�l Ojca �wi�tego by�a lepiej znana i w bardziej konkretny spos�b wsp�kszta�towa�a nasz� polsk� rzeczywisto��. W dodatku podczas obecnego pontyfikatu wychowa�o si� ju� ca�e pokolenie Polak�w i m�odzi ludzie, kt�rzy w roku opublikowania "Redemptor hominis" poszli do pierwszej klasy, dzisiaj poko�czyli ju� studia. Dla tej generacji obecna publikacja encyklik stanowi szans� si�gni�cia do pocz�tk�w pontyfikatu i dojrza�ego przemy�lenia odleg�ych czasowo ju� tekst�w, kt�re jednak nadal s� aktualne stanowi�c drogowskaz dla Ko�cio�a przygotowuj�cego si� do wkroczenia w Trzecie Tysi�clecie. Taka pozycja jest te� niezwykle po�yteczn� pomoc� dla tych, kt�rzy na bie��co �ledzili pontyfikat Jana Paw�a II, pozwala bowiem spojrze� na nauczanie papieskie w spos�b syntetyczny, obejrze� owe 12 papieskich zeszyt�w wydawanych niekiedy w paroletnich odst�pach niejako "z lotu ptaka". U�atwia to zobaczenie podstawowych temat�w, my�li przewodnich pontyfikatu i dostrze�enie jak wielka integralno�� cechuje, w r�noraki spos�b na�wietlan� w kolejnych tekstach, papiesk� wizj� cz�owieka, Ko�cio�a i �wiata. W wprowadzeniu do tomu encyklik warto pewnie si�gn�� do historii Ko�cio�a oraz do znaczenia samego terminu. Wywodzi si� on od greckiego "enkyklos" oznaczaj�cego "pismo ok�lne", "list w�druj�cy", "ok�lnik", a sama tradycja pisania encyklik si�ga korzeniami czas�w aposto��w, kt�rzy jak Piotr, Jan, Jakub oraz Pawe� pos�ugiwali si� form� list�w, odczytywanych w poszczeg�lnych Ko�cio�ach. Z czasem szczeg�lnego znaczenia nabra�y listy nast�pc�w Piotra, papie�y, pomagaj�ce wypracowa� wsp�lne stanowisko Ko�cio�a w kwestiach dyskusyjnych, niekiedy wr�cz spornych. Papie�e podejmowali w swych listach wa�ne tematy doktrynalne oraz spo�eczne, podawali wytyczne dla synod�w oraz sobor�w. W tradycji Ko�cio�a posiadamy ca�y szereg takich bezcennych staro�ytnych tekst�w napisanych przez papie�y �yj�cych w pierwszych wiekach po Chrystusie. Form� t� pos�ugiwali si� m. in. Klemens Rzymski (90-101), Hyginus (138-142), Anicet (154-165), Damazy I (366-384), Innocenty I (402-417), Zozym (417-418), Celestyn (422-432), Leon Wielki (440-461), czy te� Gelazy (492-496). Terminu "encyklika" na okre�lenie swego pisma u�y� jednak, po raz pierwszy, dopiero papie� Marcin I (649-653), kt�ry tak w�a�nie nazwa� sw�j list napisany do Ko�cio�a w Kartaginie. Z czasem doprecyzowano i skonkretyzowano rozumienie tego poj�cia. Encyklika - w dzisiejszym znaczeniu - to list Wikariusza Chrystusa do Ko�cio�a, poruszaj�cy istotne problemy dotycz�ce ca�ego Ko�cio�a lub nawet ca�ej ludzko�ci. Chocia� najcz�ciej jej wst�pne redakcje przygotowuj� na polecenie papie�a zespo�y ekspert�w zalicza si� j� do osobistych pism Nast�pc�w �w. Piotra (nb. w pewnej mierze Jan Pawe� II jest tu wyj�tkiem. Ju� bowiem z samej analizy tekst�w jego encyklik mo�na dostrzec, �e w ogromnym stopniu wychodz� one bezpo�rednio spod pi�ra Papie�a). Uznawana jest ona zarazem - wraz z konstytucjami apostolskimi i bullami - do uroczystych akt�w Stolicy Apostolskiej, a wi�c dokument�w zawieraj�cych autorytatywne (co nie znaczy "definitywne", czyli dogmatycze!) decyzje Stolicy Apostolskiej podj�te w sprawach du�ej wagi dotycz�ce wiary, moralno�ci oraz dyscypliny ko�cielnej. Ka�d� encyklik� rozpoczyna "arenga", uroczysta formu�a umieszczana na pocz�tku wa�nych dokument�w. Wsp�cze�nie, w dokumentach ko�cielnych "areng�" nazywa si� pierwsze s�owa pisma papie�a lub uchwa� soborowych, od kt�rych �w dokument przyjmuje nazw�, s��w tak zazwyczaj dobieranych, by sugerowa�y g��wny temat ca�ego pisma. Za pierwsz� encyklik� w tym nowo�ytnym rozumieniu tego s�owa nale�y uzna� "Ubi primum" Benedykta XIV z 3. grudnia 1740 roku, omawiaj�c� obowi�zki biskup�w. Od tego czasu papie�e ch�tnie pos�ugiwali si� tak� formu�� komunikacji z Ko�cio�em. Z �yj�cych w wieku XX biskup�w Rzymu Leon XIII pos�u�y� si� t� form� wypowiedzi 51 razy w ci�gu swego pontyfikatu (1878-1903), Pius X (1903-14) -16, Benedykt XV (1914-22) - 12, Pius XI (1922-39) - 30, Pius XII (1939-58) - 41, Jan XXII (1958-63) - 8, a Pawe� VI (1963-78) - 7. Jan Pawe� II w ci�gu blisko 18 lat zasiadania na Stolicy Piotrowej napisa� 12 encyklik, kt�re zebrano w niniejszym tomie. S� one pisane j�zykiem niezwykle skondensowanym i - bez �adnej przesady - mo�na powiedzie�, �e a� mieni� si� od znacze� i wielorakich odniesie�. Wyrastaj� bowiem z konkretnej sytuacji historycznej, konkretnych debat teologicznych, omawiaj� problemy doktrynalne, odnosz� si� do moralnych zagro�e�, a tako� n�kaj�cych �wiat problem�w spo�ecznych. Podejmuj�c ow� szerok� panoram� temat�w papie�e osadzaj� je w wielowiekowym bogactwie nauczania Ko�cio�a, ukazuj� jego ci�g�o��, dokonuj�c zarazem nowego, aktualnego uj�cia problem�w. Zarazem jednak do sytuacji w jakiej znajduje si� �wiat i Ko�ci�, ze wzgl�du na ogromne zr�nicowanie zagadnie�, si�� rzeczy odnosi� si� musz� w spos�b do�� og�lny, a do wyst�puj�cych w danym czasie b��d�w i zagro�e� odwo�uj� si� zazwyczaj w spos�b po�redni, niekiedy wr�cz aluzyjny, gdy� ich g��wnym celem nie jest polemika, lecz w spos�b pozytywny zarysowanie nauczania Magisterium Ko�cio�a. Jest zatem powszechnie przyj�t� praktyk� wydawnicz�, �e encykliki drukuje si� w jednym tomie wraz z ca�� seri� omawiaj�cych jej tre�� komentarzy, kt�re obj�to�ciowo wielokrotnie przekraczaj� sam tekst listu papie�a. Obecnego, zbiorowego wydania encyklik nie spos�b jest skomentowa� w taki spos�b. Dlatego, cho� w paru s�owach, spr�buj� zaprezentowa� ka�d� z encyklik, pomagaj�c czytelnikowi nie znaj�cemu ich tekst�w odnale�� centralne w�tki nauczania Jana Paw�a II. Mimo �e w znacznej mierze pos�u�� si� cytatami z papieskich tekst�w - gwoli uczciwo�ci - trzeba doda�, �e jest to jedynie w nieuchronny spos�b selektywne zasygnalizowanie ich podstawowych temat�w. *** "Redemptor hominis" (4 III 1979) - Jezus Chrystus o�rodkiem dziej�w i drog� cz�owieka Oczywi�cie, w jakiej� mierze, jest to dokument programowy. Nie tylko dlatego, �e rozpoczyna seri� papieskich encyklik, ale te� z tego wzgl�du, i� z �atwo�ci� mo�na w nim odnale�� podstawowy temat kazania inauguracyjnego pontyfikat Jana Paw�a II: "Otw�rzcie drzwi Chrystusowi". Pojawia si� te� w niej perspektywa (obecna ju� od pierwszego przem�wienia Papie�a w dn. 17 X 1978!) przygotowania Ko�cio�a przez obecny pontyfikat do Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 (RH 1, 7, 16, 22), kt�r� w adhortacji "Tertio millennio adveniente" (1994) Jan Pawe� II okre�li jako klucz hermeneutyczny swego pontyfikatu. Komentator�w owej pierwszej w dziejach Ko�cio�a encykliki z zakresu antropologii teologicznej szczeg�lnie fascynuje nowatorska synteza antropocentryzmu i chrystocentryzmu, ukazanie, �e prawda o godno�ci cz�owieka osi�ga swoj� pe�ni� jedynie w �wietle prawdy o Jezusie Chrystusie. Cywilizacji, kt�ra w coraz mniejszym stopniu odwo�uje si� do swego chrze�cija�skiego dziedzictwa, papie� przypomina, �e "Odkupiciel cz�owieka, Jezus Chrystus, jest o�rodkiem wszech�wiata i historii" (RH 1) Bez obawy nadmiernego uproszczenia mo�na te� przyj��, �e ca�a encyklika jest rozwini�ciem i komentarzem do owego rozpoczynaj�cego encyklik� stwierdzenia. My�l, �e ludzko�� znajduje swe centrum w Jezusie Chrystusie jest cod� papieskiego dokumentu - jeszcze raz pojawia si� w ko�cz�cej encyklik� modlitwie, w kt�rej Chrystus zostaje nazwany "Panem dziej�w cz�owieka" (RH 22). W pierwszym zdaniu encykliki zawiera si� r�wnie� prawda o osobowym oraz indywidualnym charakterze odkupienia i powo�ania ka�dego cz�owieka. "Redemptor hominis" (nie: hominum!) - "Odkupiciel cz�owieka". "Chodzi tutaj o cz�owieka w ca�ej jego prawdzie, w pe�nym wymiarze. Nie chodzi o cz�owieka abstrakcyjnego, ale rzeczywistego, o cz�ow... [ Pobierz całość w formacie PDF ]