Encyklopedia snu - James R. Lewis, Umysł i zdrowie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ENCYKLOPEDIASNUO AutorzeJames R. Lewis jest �wiatowej s�awy autorytetem w dziedzinie nietradycyjnych ru-ch�w religijnych, jest tak�e wydawc� jedynego akademickiego czasopisma po-�wi�conego religiom alternatywnym. Obecnie pe�ni funkcj� dziekana Wydzia�u Stu-di�w Religioznawczych na World University of America.Profesor Lewis jest autorem The Astrology Encyclopedia oraz The Encyclopedia ofAfterlife Beliefs and Phenomenon, a tak�e b�d�cych w przygotowaniu ksi��ek: An-gels A to Z, The Almanac of Magie, Neopagan Witchcraft, Goddess Religions, andSatanism. Jest r�wnie� wsp�autorem wydawnictw seryjnych: New Age Almanac,Religious Leaders of America i The Churches Speak.EncyklopediasnuJAMES R. LEWISBiblioteka Uniwersytecka w WarszawieEncyklopediasnuTytu� orygina�u: 77ie Dream EncyclopediaI wydanie polskie 1998Copyright � 1995 by Visible Ink Press�Copyright � 1998 for the Polish language translationby CIBETPrzek�ad: Gra�yna GasparskaRedakcja i korekta: Marek KoskoDzie�o wraz ze wszystkimi ilustracjami podlegaochronie z mocy prawa autorskiego. Jakiekolwiekjego wykorzystanie wykraczaj�ce poza mo�liwo�cizawarte w ustawie o prawie autorskim bez zgodywydawcy jest niedopuszczalne i karalne. Dotyczy tow szczeg�lno�ci powielania, t�umaczenia,mikrofilmowania i zapisywania oraz obr�bki zapomoc� system�w elektronicznych.Sk�ad i �amanie: ISKRA, WarszawaDruk i oprawa: Helika, WarszawaMo�liwo�� zakupu ksi��ki:PNT CIBET Sp. z o.o.al. Krakowska 201A; 02-180 Warszawatel. (0-22) 573 97 20fax (0-22) 573 97 21ISBN 83-85749-19-5mojej �onie Eve, kt�ra jestidealn� partnerk�, o jakiej marzy�emprzez wiele latSpis tre�ciWst�p XV Podzi�kowania XXIIa-iAbraham � Adler, AlfredAguaruna � Akasza, zapisAlchemia � AlkoholAnima (i Animus)Anio�owieAntropologia sn�wApokalipsa (Ksi�ga)ArabowieArchetyp dzieckaArchetypy (archetypowe wizjesenne)Artemidorus z DaldisArystotelesAstrologia � AszantiAustralia23Bergson, Henri-LouisBertiBiblia a snyBohater, archetypBoss, MedardBrak marze� sennychBrak snuBuddyzmC-33Campbell, JosephCastaneda, CarlosCenzura sn�wChaucer, GeoffreyChinyChrze�cija�stwo, wczesneCie�CreeCyceroCykle snuCzuang-tsy (Chuang-tzu)Demokryt � Dieta a snyDream networkDr�enia we �nieDusza � Dzienniki sn�wDziwaczno�� sn�we-53EEG a fale m�zgoweEgipt � Ego -�Eliade, MirceaEMG (elektromiogram)EOG (elektrookulogram)Erekcja cztonkaEskulap � ESP a snyEW (elektrowstrz�sy)Film a snyFinley, CarolineFoucault, MichelFranz, Marie-Louise vonFreud, Zygmuntg-71Garfield, PatriciaGilgamesz � GolaGrecja, staro�ytnaGrecki dramat1-79Hali, CalvinHalucynacje (omamy) a snyHausa � HawajeHeraklit � Hillman, JamesHipnagogiczny stanHipnoza � Hobbes, ThomasHomer a sny aw staro�ytnej GrecjiHopi � Horney, Karen1-93Ibn al-'ArabiId � Igbo � IndieIngessana � InicjacjaInkubacja we �nieInkuby i sukkubyInstytut �wiadomych Sn�wInterpretacja sn�wIrokezi � Islarn-�j�107Jakub � jasnowidzenieJawna tre��marze� sennychJogaJ�zef (m�� Marii)J�zef (syn Jakuba)Judaizm ^Jung, Carl Gustav flK�119Kafka, Franz � KagwahivKalapalo � Kartezjusz (tKatapleksja (parali� przysenny)Kompleksy K i wrzeciona snuKoncepcja niedoboruKondensacjaKontakty z bogamiKoszmary senneLaBerge, StephenLaboratoria snuLatanie w snachL�ki nocne � Logolim-133Macrobius � Mandala, archetypMarokoMetaforyczno�� sn�wMimowolne moczenie nocne(enureza)Mistycyzm � Mitologia a sny gMohaveM�wienie przez senMuhammadn-143Nago�� we �nieNarkotyki i u�ywki - wptyw na senNauka we �nie � NavahoNawiedzenia w snachNew Age (Nowy Wiek)^Nieprzygotowanie, sny oNie�wiadomo�� � Night visionNowe religie(objawienia we �nie)0-153Odpryski marze� sennych (dreamlet)OjibwaOkultyzm &Oneiromancja (wr�enie ze sn�w)Ononharoia (�wi�to szale�c�w)Opowiadanie sn�wOszust, archetypp�159Pami�� a sen � Pascal, BlaisePerls, Fritz � Persona � Platon \Pod�wiadomo�� � Powtarzaj�ce si� snyPozorna (kliniczna) �mier�- do�wiadczenia i snyPraca marzenia sennegoProblemy, rozwi�zywanie w snachProces pierwotny � Projekcja astralnaPrzemieszczenie � PrzewodnikPrze�ycie stanu przebywania poza cia�emPrzodkowie � PsychomanteumPsychoterapiaS�189SambiaSeks a sny � Sen a �mier�� Sen kontrolowany � Sen na jawie:Senniki � Senoi � Sny kompensacyjneSny prekognicyjne � SomnambulizmSpadanie w snach � Stadia snu � St�umienieStowarzyszenie �wiadomych Sn�wStres, l�k i marzenia senne � StrukturalizmSuperego � Symbolizacja ^-Symbolizm w snach]Synesius z Cyreny � Synteza aktywacyjna sn�wSzamanistyczne sny inicjacyjneSzamanizm � Szekspir. William � Sztuka a snyq�177QuechuaQuicheS�215�mier� w snach�ni�ce ciato�redniowiecze�wiadome snySwiatto snu�wiat podziemny�wi�ty Hieronim�wi�ty Pawe��wi�ty Piotrr�179RaramuriRastafarianieRdzenni AmerykanieReligia a sny yREM (sen z szybkimi ruchami ga�ekocznych)Rip Van Winkie, efektRytmy okotodoboweRzeczywisto�� jako senRzymianie &t-227Tedlock, Barbara � TemneTeoria adaptacyjna � TeozofiaTertulian � TikopiaTirikiTomasz z Akwinu��Towarzystwo Badani�'.Sn�wTukolorTworzywo snuTybetUjITryta tre��marzenia sennegoUpaniszadyUrywki sn�wUzdrawianie a snyV-241Voodoo a snyW-243Wedy � Wiek a snyWielka Matka (Stary M�drzec),archetypWierzenia ludowe a sny *Wizja, poszukiwanieWizje a snyWizualizacja tw�rczaWr�by � Wt�rne opracowanieWt�rny procesy-253Z-257YansiZa�wiaty a snyYorubaZbiorowa nie�wiadomo��Zdarzenia dnia w tre�ci snuZdolno�ci tw�rcze a snyZezuru � Zto a snyZulu � Zuni ' Zwierz�taWst�p do symboliki sn�w 267Symbolika sn�w 269Organizacje i laboratoria prowadz�ce badania nad snemIndeks 377359Wst�pSny od dawien dawna pobudza�y ludzk� wyobra�ni�. Ludzie przesypiaj� niemaljedn� trzeci� �ycia, a wi�kszo�� tego czasu wype�niaj� im sny. Szczeg�lnie rea-listyczne lub m�cz�ce marzenia senne pozostawiaj� po sobie wra�enie, z kt�regotrudno si� otrz�sn��. Lecz czym one s�? Jakie znaczenie, je�li w og�le, maj� one dla�ni�cego?Ju� w IV wieku p.n.e. filozof chi�ski Chuang-tzu pisa� o zagadkowej naturzemarze� sennych:Kiedy ludzie �ni�, nie postrzegaj�, �e to sen. Niekt�rzy nawet�ni� we �nie i dopiero po przebudzeniu spostrzegaj�, �e wszy-stko to by�o snem. Jiiedy wi�c sp�ywa na nas Wielkie Przebu-dzenie, dowiadujemy si�, �e �ycie to jeden wielki sen. G�upcyuwa�aj�, �e ju� s� przebudzeni.Pewnego razu ja, Chuang-tzu, �ni�em, �e jestem motylem, lata-j�cym beztrosko tu i tam, jak to zwykle czyni� motyle. Mia�em�wiadomo��, �e zachowuj� si� dziwacznie, jak motyl, nato-miast nie by�em �wiadom swojej indywidualno�ci motyla. Na-gle przebudzi�em si� i znowu by�em sob�. Teraz nie wiem, czyby�em cz�owiekiem �ni�cym, �e jest motylem, czy te� by�emmotylem �ni�cym, �e jest cz�owiekiem.R�ne kultury znajduj� rozmaite odpowiedzi na w�tpliwo�ci Chuang-tzu. Nie-kt�re tradycje stawiaj� rzeczywisto�� snu na r�wni ze �wiatem dozna� codziennych,podobnie jak i on sam. Dotyczy to bez w�tpienia australijskich aborygen�w, kt�rzyniejednokrotnie nie widz� r�nicy mi�dzy tym, co dzieje si� we �nie, a co na jawie.Z tego, co pisze Chuang-tzu, wynika, �e �wiat, jaki postrzegamy na co dzie�, nie jestbardziej rzeczywisty ni� sen.W tradycyjnych filozofiach Wschodu niejednokrotnie znajdujemy stwierdze-nie, �e �wiat rzeczywisty jest r�wnie z�udny, jak senne marzenie.XVWst�p_________________________________________________________Sny cz�sto zdaj� si� przenosi� nas w r�wnoleg�� rzeczywisto��. Na tej podsta-wie mo�na za�o�y�, i� we �nie przenosimy si� do innego, r�wnolegle z naszym ist-niej�cego �wiata. Uwa�a si�, i� jednym z g��wnych �r�de� wiary, �e �wiat duchowyodr�bny jest od fizycznego, s� sny. Je�li hipoteza ta jest cho�by cz�ciowo s�uszna,sny maj� niema�y wp�yw na tworzenie si� system�w religijnych.Brano te� pod uwag� hipotez�, �e sny maj� zwi�zek z poj�ciem duszy oddzie-lonej od cia�a. W marzeniach sennych przenosimy si� do innych miejsc, kontaktuje-my si� z nieznanymi lud�mi, wykonujemy r�ne czynno�ci - r�wnocze�nie naszecia�o fizyczne nadal znajduje si� w ��ku. Mimo i� �wiat snu jest zagadkowy i nie-jasny, a nawet surrealistyczny, to jednak wydaje si� niejednokrotnie prawdziwy.A poniewa� doznanie jest tak rzeczywiste, mo�na domniemywa�, �e we �nie �wia-doma ja�� w jakim� sensie oddziela si� od cia�a. Je�li dodamy do tego powszechnieznane zjawisko spotka� ze zmar�ymi krewnymi i przyjaci�mi, to st�d jest ju� tylkokrok do stwierdzenia, i� ta sama �dusza", kt�ra we �nie oddziela si� od cia�a, prze-trwa tak�e jego �mier�.Wszystkie ziemskie kultury podzielaj� pogl�d, �e istnieje ��czno�� mi�dzytym �wiatem a innymi - mi�dzy bogami a �miertelnikami, mi�dzy �ywymi a umar-�ymi. Prorocy i za�o�yciele nowych sekt religijnych twierdz�, �e utrzymuj� kontaktz b�stwami. Je�li sny s� doznaniem ze �wiata duchowego, to znaczy, �e tylko w tymstanie mo�e doj�� do kontaktu cz�owieka z istot� bosk�.Sny i wizje w dziejach ludzko�ci. W wielu kulturach istnieje niewielkie lub zgo�a�adne rozr�nienie mi�dzy wizj� a inspirowanymi przez b�stwa marzeniami senny-mi, co wskazywa�oby na pewn� nieuchwytn� cech�, kt�ra ��czy oba te stany. Doty-czy to w szczeg�lno�ci tradycji judeo-chrze�cija�sko-muzu�ma�skiej. W tej grupietradycji religijnych prawda przekazana zosta�a drog� bezpo�redniego objawieniaprzez Boga lub jednego z jego anio��w-wys�annik�w. W wypadku przes�ania prze-kazywanego �ydowskim prorokom na pi�mie trud... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl upanicza.keep.pl
ENCYKLOPEDIASNUO AutorzeJames R. Lewis jest �wiatowej s�awy autorytetem w dziedzinie nietradycyjnych ru-ch�w religijnych, jest tak�e wydawc� jedynego akademickiego czasopisma po-�wi�conego religiom alternatywnym. Obecnie pe�ni funkcj� dziekana Wydzia�u Stu-di�w Religioznawczych na World University of America.Profesor Lewis jest autorem The Astrology Encyclopedia oraz The Encyclopedia ofAfterlife Beliefs and Phenomenon, a tak�e b�d�cych w przygotowaniu ksi��ek: An-gels A to Z, The Almanac of Magie, Neopagan Witchcraft, Goddess Religions, andSatanism. Jest r�wnie� wsp�autorem wydawnictw seryjnych: New Age Almanac,Religious Leaders of America i The Churches Speak.EncyklopediasnuJAMES R. LEWISBiblioteka Uniwersytecka w WarszawieEncyklopediasnuTytu� orygina�u: 77ie Dream EncyclopediaI wydanie polskie 1998Copyright � 1995 by Visible Ink Press�Copyright � 1998 for the Polish language translationby CIBETPrzek�ad: Gra�yna GasparskaRedakcja i korekta: Marek KoskoDzie�o wraz ze wszystkimi ilustracjami podlegaochronie z mocy prawa autorskiego. Jakiekolwiekjego wykorzystanie wykraczaj�ce poza mo�liwo�cizawarte w ustawie o prawie autorskim bez zgodywydawcy jest niedopuszczalne i karalne. Dotyczy tow szczeg�lno�ci powielania, t�umaczenia,mikrofilmowania i zapisywania oraz obr�bki zapomoc� system�w elektronicznych.Sk�ad i �amanie: ISKRA, WarszawaDruk i oprawa: Helika, WarszawaMo�liwo�� zakupu ksi��ki:PNT CIBET Sp. z o.o.al. Krakowska 201A; 02-180 Warszawatel. (0-22) 573 97 20fax (0-22) 573 97 21ISBN 83-85749-19-5mojej �onie Eve, kt�ra jestidealn� partnerk�, o jakiej marzy�emprzez wiele latSpis tre�ciWst�p XV Podzi�kowania XXIIa-iAbraham � Adler, AlfredAguaruna � Akasza, zapisAlchemia � AlkoholAnima (i Animus)Anio�owieAntropologia sn�wApokalipsa (Ksi�ga)ArabowieArchetyp dzieckaArchetypy (archetypowe wizjesenne)Artemidorus z DaldisArystotelesAstrologia � AszantiAustralia23Bergson, Henri-LouisBertiBiblia a snyBohater, archetypBoss, MedardBrak marze� sennychBrak snuBuddyzmC-33Campbell, JosephCastaneda, CarlosCenzura sn�wChaucer, GeoffreyChinyChrze�cija�stwo, wczesneCie�CreeCyceroCykle snuCzuang-tsy (Chuang-tzu)Demokryt � Dieta a snyDream networkDr�enia we �nieDusza � Dzienniki sn�wDziwaczno�� sn�we-53EEG a fale m�zgoweEgipt � Ego -�Eliade, MirceaEMG (elektromiogram)EOG (elektrookulogram)Erekcja cztonkaEskulap � ESP a snyEW (elektrowstrz�sy)Film a snyFinley, CarolineFoucault, MichelFranz, Marie-Louise vonFreud, Zygmuntg-71Garfield, PatriciaGilgamesz � GolaGrecja, staro�ytnaGrecki dramat1-79Hali, CalvinHalucynacje (omamy) a snyHausa � HawajeHeraklit � Hillman, JamesHipnagogiczny stanHipnoza � Hobbes, ThomasHomer a sny aw staro�ytnej GrecjiHopi � Horney, Karen1-93Ibn al-'ArabiId � Igbo � IndieIngessana � InicjacjaInkubacja we �nieInkuby i sukkubyInstytut �wiadomych Sn�wInterpretacja sn�wIrokezi � Islarn-�j�107Jakub � jasnowidzenieJawna tre��marze� sennychJogaJ�zef (m�� Marii)J�zef (syn Jakuba)Judaizm ^Jung, Carl Gustav flK�119Kafka, Franz � KagwahivKalapalo � Kartezjusz (tKatapleksja (parali� przysenny)Kompleksy K i wrzeciona snuKoncepcja niedoboruKondensacjaKontakty z bogamiKoszmary senneLaBerge, StephenLaboratoria snuLatanie w snachL�ki nocne � Logolim-133Macrobius � Mandala, archetypMarokoMetaforyczno�� sn�wMimowolne moczenie nocne(enureza)Mistycyzm � Mitologia a sny gMohaveM�wienie przez senMuhammadn-143Nago�� we �nieNarkotyki i u�ywki - wptyw na senNauka we �nie � NavahoNawiedzenia w snachNew Age (Nowy Wiek)^Nieprzygotowanie, sny oNie�wiadomo�� � Night visionNowe religie(objawienia we �nie)0-153Odpryski marze� sennych (dreamlet)OjibwaOkultyzm &Oneiromancja (wr�enie ze sn�w)Ononharoia (�wi�to szale�c�w)Opowiadanie sn�wOszust, archetypp�159Pami�� a sen � Pascal, BlaisePerls, Fritz � Persona � Platon \Pod�wiadomo�� � Powtarzaj�ce si� snyPozorna (kliniczna) �mier�- do�wiadczenia i snyPraca marzenia sennegoProblemy, rozwi�zywanie w snachProces pierwotny � Projekcja astralnaPrzemieszczenie � PrzewodnikPrze�ycie stanu przebywania poza cia�emPrzodkowie � PsychomanteumPsychoterapiaS�189SambiaSeks a sny � Sen a �mier�� Sen kontrolowany � Sen na jawie:Senniki � Senoi � Sny kompensacyjneSny prekognicyjne � SomnambulizmSpadanie w snach � Stadia snu � St�umienieStowarzyszenie �wiadomych Sn�wStres, l�k i marzenia senne � StrukturalizmSuperego � Symbolizacja ^-Symbolizm w snach]Synesius z Cyreny � Synteza aktywacyjna sn�wSzamanistyczne sny inicjacyjneSzamanizm � Szekspir. William � Sztuka a snyq�177QuechuaQuicheS�215�mier� w snach�ni�ce ciato�redniowiecze�wiadome snySwiatto snu�wiat podziemny�wi�ty Hieronim�wi�ty Pawe��wi�ty Piotrr�179RaramuriRastafarianieRdzenni AmerykanieReligia a sny yREM (sen z szybkimi ruchami ga�ekocznych)Rip Van Winkie, efektRytmy okotodoboweRzeczywisto�� jako senRzymianie &t-227Tedlock, Barbara � TemneTeoria adaptacyjna � TeozofiaTertulian � TikopiaTirikiTomasz z Akwinu��Towarzystwo Badani�'.Sn�wTukolorTworzywo snuTybetUjITryta tre��marzenia sennegoUpaniszadyUrywki sn�wUzdrawianie a snyV-241Voodoo a snyW-243Wedy � Wiek a snyWielka Matka (Stary M�drzec),archetypWierzenia ludowe a sny *Wizja, poszukiwanieWizje a snyWizualizacja tw�rczaWr�by � Wt�rne opracowanieWt�rny procesy-253Z-257YansiZa�wiaty a snyYorubaZbiorowa nie�wiadomo��Zdarzenia dnia w tre�ci snuZdolno�ci tw�rcze a snyZezuru � Zto a snyZulu � Zuni ' Zwierz�taWst�p do symboliki sn�w 267Symbolika sn�w 269Organizacje i laboratoria prowadz�ce badania nad snemIndeks 377359Wst�pSny od dawien dawna pobudza�y ludzk� wyobra�ni�. Ludzie przesypiaj� niemaljedn� trzeci� �ycia, a wi�kszo�� tego czasu wype�niaj� im sny. Szczeg�lnie rea-listyczne lub m�cz�ce marzenia senne pozostawiaj� po sobie wra�enie, z kt�regotrudno si� otrz�sn��. Lecz czym one s�? Jakie znaczenie, je�li w og�le, maj� one dla�ni�cego?Ju� w IV wieku p.n.e. filozof chi�ski Chuang-tzu pisa� o zagadkowej naturzemarze� sennych:Kiedy ludzie �ni�, nie postrzegaj�, �e to sen. Niekt�rzy nawet�ni� we �nie i dopiero po przebudzeniu spostrzegaj�, �e wszy-stko to by�o snem. Jiiedy wi�c sp�ywa na nas Wielkie Przebu-dzenie, dowiadujemy si�, �e �ycie to jeden wielki sen. G�upcyuwa�aj�, �e ju� s� przebudzeni.Pewnego razu ja, Chuang-tzu, �ni�em, �e jestem motylem, lata-j�cym beztrosko tu i tam, jak to zwykle czyni� motyle. Mia�em�wiadomo��, �e zachowuj� si� dziwacznie, jak motyl, nato-miast nie by�em �wiadom swojej indywidualno�ci motyla. Na-gle przebudzi�em si� i znowu by�em sob�. Teraz nie wiem, czyby�em cz�owiekiem �ni�cym, �e jest motylem, czy te� by�emmotylem �ni�cym, �e jest cz�owiekiem.R�ne kultury znajduj� rozmaite odpowiedzi na w�tpliwo�ci Chuang-tzu. Nie-kt�re tradycje stawiaj� rzeczywisto�� snu na r�wni ze �wiatem dozna� codziennych,podobnie jak i on sam. Dotyczy to bez w�tpienia australijskich aborygen�w, kt�rzyniejednokrotnie nie widz� r�nicy mi�dzy tym, co dzieje si� we �nie, a co na jawie.Z tego, co pisze Chuang-tzu, wynika, �e �wiat, jaki postrzegamy na co dzie�, nie jestbardziej rzeczywisty ni� sen.W tradycyjnych filozofiach Wschodu niejednokrotnie znajdujemy stwierdze-nie, �e �wiat rzeczywisty jest r�wnie z�udny, jak senne marzenie.XVWst�p_________________________________________________________Sny cz�sto zdaj� si� przenosi� nas w r�wnoleg�� rzeczywisto��. Na tej podsta-wie mo�na za�o�y�, i� we �nie przenosimy si� do innego, r�wnolegle z naszym ist-niej�cego �wiata. Uwa�a si�, i� jednym z g��wnych �r�de� wiary, �e �wiat duchowyodr�bny jest od fizycznego, s� sny. Je�li hipoteza ta jest cho�by cz�ciowo s�uszna,sny maj� niema�y wp�yw na tworzenie si� system�w religijnych.Brano te� pod uwag� hipotez�, �e sny maj� zwi�zek z poj�ciem duszy oddzie-lonej od cia�a. W marzeniach sennych przenosimy si� do innych miejsc, kontaktuje-my si� z nieznanymi lud�mi, wykonujemy r�ne czynno�ci - r�wnocze�nie naszecia�o fizyczne nadal znajduje si� w ��ku. Mimo i� �wiat snu jest zagadkowy i nie-jasny, a nawet surrealistyczny, to jednak wydaje si� niejednokrotnie prawdziwy.A poniewa� doznanie jest tak rzeczywiste, mo�na domniemywa�, �e we �nie �wia-doma ja�� w jakim� sensie oddziela si� od cia�a. Je�li dodamy do tego powszechnieznane zjawisko spotka� ze zmar�ymi krewnymi i przyjaci�mi, to st�d jest ju� tylkokrok do stwierdzenia, i� ta sama �dusza", kt�ra we �nie oddziela si� od cia�a, prze-trwa tak�e jego �mier�.Wszystkie ziemskie kultury podzielaj� pogl�d, �e istnieje ��czno�� mi�dzytym �wiatem a innymi - mi�dzy bogami a �miertelnikami, mi�dzy �ywymi a umar-�ymi. Prorocy i za�o�yciele nowych sekt religijnych twierdz�, �e utrzymuj� kontaktz b�stwami. Je�li sny s� doznaniem ze �wiata duchowego, to znaczy, �e tylko w tymstanie mo�e doj�� do kontaktu cz�owieka z istot� bosk�.Sny i wizje w dziejach ludzko�ci. W wielu kulturach istnieje niewielkie lub zgo�a�adne rozr�nienie mi�dzy wizj� a inspirowanymi przez b�stwa marzeniami senny-mi, co wskazywa�oby na pewn� nieuchwytn� cech�, kt�ra ��czy oba te stany. Doty-czy to w szczeg�lno�ci tradycji judeo-chrze�cija�sko-muzu�ma�skiej. W tej grupietradycji religijnych prawda przekazana zosta�a drog� bezpo�redniego objawieniaprzez Boga lub jednego z jego anio��w-wys�annik�w. W wypadku przes�ania prze-kazywanego �ydowskim prorokom na pi�mie trud... [ Pobierz całość w formacie PDF ]